Van Shangri-la naar Kunming

30 oktober 2010

Dag allemaal,

Het verraste ons om, hoog in de bergen (3300m),  een dergelijk grote stad te vinden. Shangri-la bestaat uit een eeuwenoude stadskern en daaromheen een grote moderne stad. Een groot deel van de inwoners zijn van Tibetaanse origine. Dat ziet men dadelijk aan de bouwstijl en de klederdracht. Zelfs de grote hotels en hoge flatgebouwen zijn in deze stijl. In de oude stad staan prachtige oude gebouwen met tussenin enkele stupa`s en een tempel. Er zijn ook minder toeristen. Ik vind deze de mooiste van de drie oude steden die we gezien hebben. Het meest autentiek. We bezoeken ook een eeuwenoud tibetaans klooster, net buiten de stad, bewoond door 600 monniken. Een prachtig klooster, maar kan wat extra opknapwerk gebruiken.

Na 2 dagen rijden we terug bergafwaarts. We hebben geluk, het weer klaart op en we hebben een zonnige dag. Nu genieten we van de pracht van de hoogvlakte, de omringende besneeuwde bergtoppen, de diepe valleien onder ons en de terraslandschappen.

Vanuit Quaotou maken we de 2daagse wandeltocht,samen met een canadeese professor die we de avond ervoor toevallig ontmoeten. Hij heeft 15 jaar in China gewoont en spreekt vloeiend Chinees. Ook een duitse vrouw, die een mondje chinees kan, gaat mee. Een ideaal stel om mee op stap te gaan. We wandelen door een ruw berglandschap, met regelmatig diep onder ons de Jangtze. We passeren enkele bergdorpjes, in een ervan overnachten we. De tweede dag gaan we door Bambo Forrest een weinig gebruikt wandelpad, erg mooi maar soms een beetje gevaarlijk. Daarna dalen we af tot vlak bij de stroom. De Jangtze is hier maar 8 m breed en beleven een bulderend schouwspel. De stoom wringt zich met geweld tussen de steile bergwanden.

Vanuit Quaotou fietsen we terug richting Dali. De eerste dag is verschrikkelijk. Op dit traject bouwt men een nieuwe autostrade. De smalle weg zit vol met veel plaatselijk en vrachtverkeer. s`avonds zijn we suf van de uitlaatgassen en het getoeter. Vanhieruit is er een nieuw alternatief om naar Dali terug te keren. Dat nemen we de volgende 3 dagen. Het is wel iets zwaarder, maar we rijden door de zeer rustige vallei van de Tangbi, met zeer weinig verkeer. We overnachten ook in Shaxi, dit is een knooppunt van de vroegere Tea & Horse Caravan Trial, een oude handelsroute tussen Tibet, Nepal, Birma, Laos en de rest van China. Het staat op de lijst van werelderfgoed. Dat is wel goed ook, want het prachtige stadje heeft enig onderhoud nodig. We maken ook een lange wandeling door de omliggende velden. De boeren oogsten volop de rijst.

Vanuit Dali nemen we de bus naar Kunming, ons startpunt. Hiermee sluiten we het eerste stuk in China af. We hebben genoten van de zeer mooie landschappen met daarin de pittoreske dorpjes. De boeren op de velden, met hun eeuwenoude werkmethodes, is schilderachtig om te zien. De oude steden Dali, Lijiang en Shangri la zijn prachtig bewaarde chineese reliekten, maar O zo toeristisch. Kunming is een moderne grootstad. Maar als men door de dorpen en langs de wegen fietst ziet men verschrikkelijk veel rommel. China is een modern en een onderontwikkeld land in elkaar verstrengeld.

We vertrekken nu richting Vietnam, maar daarover berichten we volgende keer.

Groeten, Agnes en Gilbert.

1. debiegustaaf:
    30 oktober 2010
    hallo daar in het verre China het lijkt daar allemaal wel bijzonder mooi maar niet altijd zo gemakkelijk met veel zon en een klein beetje regen hopelijk niet te veel platte banden en veel goed en lekker eten het is wel leuk om te kunnen volgen waar jullie zoal uithangen nog vele groetjes en nog veel fietsplezier
  2. Renild:
    31 oktober 2010
    Hoi Gilbert en Agnes,

Zo te zien gaat alles goed met jullie en hopelijk mag dat zo blijven.Ik hoop voor jullie dat ge niet teveel geplaagd wordt met die regenbuien. Maar het positieve daaraan is dat je wat meer tijd hebt om de streek en de eetgelegenheden en tradities beter te leren kenen en begrijpen. Geniet van jullie fietsen in het verre China
    Hier in Gierle is alles oké en met het weer is het zoals we mogen verwachten, het heeft ook al enkele nachten gevroren, maar wat willen we, het is morgen 1 nov. dan kan je van alles verwachten hé.
    Tot de volgende en geniet met volle teugen van je reis.

Vele groetjes,
    Renild en Jef
  3. Els Meeus:
    3 november 2010
    3 november 2010

Hallo daar in China.Hopelijk zijn de regenbuien al wat voorbij en kunnen jullie verder genieten van je fietstochten,de zon,de mooie landschappen en nog veel meer.Mooie foto's.

Groetjes.

Els.
  4. Joke:
    4 november 2010
    liefste oma en opa

vandaag is mijn vriendinnetje hanna komen spelen!!!!!!!!!!!!!!!
    we hebben samen naar jullie fotos gekeken.

groetjes janne en hanna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  5. Hugo:
    5 november 2010
    Zit bij Diane heb foto's gezien.Kopers voor bouwgrond.Momenteel zacht weer hier.Met mij alles goed,profiteer maar van jullie reis.Mooi karretjes op de foto's!Nog geen slang in de tent gehad?Laat me nog horen.(als hij bij ons is kunnen we inloggen)beste groetjes
    Hugo en fam.Vertommen-Rousseau
  6. Lutgart en Jos:
    8 november 2010
    Amaai, Agnes, allemaal even indrukwekkend! Hoe was het slapen bij al die regen?? Vlot het met de chinese gebarentaal? Toch denk ik bij sommige dia's "Daar moet ge moed voor hebben". Wij komen zeker naar jullie uiteenzetting voor het Davidsfonds in Schriek! In het weekeinde hadden we vijf kleine logeetjes. Het gaat dus goed met ons! Beste groeten en tot wederhoren, Jos en Lutgart