Van Vientiane naar grens van Thailand

11 januari 2011 - Chiang Mai, Thailand

Dag allemaal in het winterse Belgie.

Op het TV nieuws hebben we de harde winter die jullie beleven kunnen volgen. Hier genieten we al weken van een heerlijk zomers weertje.

Vanuit Vientiane zijn we per fiets terug noordwaards getrokken, bestemming Luang Prabang. Dit is de oude hoofdstad van Laos en de stad met de meeste culturele uitstraling van dit land.

Het begint vrij vlak,  maar de tweede dag wordt het al flink klimmen. In Vang Vieng blijven we een dagje hangen. Dit is het centrum van Laos voor out-door sporten, raften , kanovaren, tuben (in autoband de rivier afdrijven), rotsklimmen e.d. Vooral dingen voor avontuurlijke jonge mensen. Wij zijn, met de hulp van een gids, de natuur ingetrokken. Een soort trekking door de velden en een stukje jungle, best de moeite.

In Hin Nyon Kang verblijven we in een vakantie-resort bij een hot-spring. Daar ontmoeten we een jong zwitsers stel en een australisch koppel met hun zoon, allen met de fiets op pad. De volgende dagen treffen we mekaar regelmatig.

De laatste 2 dagen voor Luang Prabang zijn echt zwaar fietsen, hellingen van 20 km die regelmatig 8 tot 10% stijgen. Ter compensatie, de omgeving is buitengewoon prachtig, we fietsen door een bijna ongerept tropisch berglandschap. Met slechts enkele kleine (arme) nederzettingen, het overnachten is meestal basic. De afdaling naar Luang Prabang is een waar genot!

In dit stadje, met veel toeristen van over heel de wereld, heeft veel bezienswaardigheden. Vooral zeer veel oude tempels en een oud koninklijk paleis dat nu een waardevol museum is. Er heerst een zeer ontspannen sfeer. Zijn ligging tegen de Mekong en de mooie natuur in de omgeving dragen daartoe bij. Het is tevens het uitgangspunt om het afgelegen bergachtige noorden van het land te bereiken. De laatste avond in Luang Prabang vierden we een sobere kerst (toerista).

Van Luang Prabang naar de grens met Thailand doen we met een tweedaagse boottocht over de Mekong. Dit gebeurd met een lange, smalle boot (35 x 3m) uitgerust met een zware vrachtwagenmotor. Men noemt ze slow-boots, maar ze varen toch behoorlijk snel. Men kan ook deze tocht in 1 dag met een speedboot doen. Maar dit schijnt niet zonder gevaar te zijn omdat deze boten soms tegen drijvende boomstammen of rotsen die net onder het water zitten botsen. Het vraagt veel stuurmanskunst want de Mekong is bezaaid met grote en kleine rotsblokken, al of niet zichtbaar. Ook zijn er stroomversnellingen en draaikolken. Het water lijkt wel aan de kook te zijn. In de boot kan men dit vergelijken met turbulenties in een vliegtuig. De omgeving van de rivier is puur natuur. De bergachtige oevers zijn bedekt met bossen en jungle, puur oerwoud. Er zijn maar enkele kleinere dorpjes verscholen in het groen. Regelmatig zien we in het water mensen aan de slag met zeven, we denken dat het goudzoekers zijn. De rivier is nog bijna volledig in zijn natuurlijke staat.

Als we in het grensdorp Huay Xai aankomen is het reeds te laat om de grens over te steken. Na een extra overnachting in dit afgelegen dorpje kunnen we morgen de rivier en de grens naar Thailand oversteken. Daarover vertellen we meer in ons Thailandverhaal.

De groeten van Agnes en Gilbert

1. hugo parein:
    11 januari 2011
    Hou er de moed in ,de tijd kort in volgens Joke.Bedankt voor de verhalen en dia reeksen
    Ik ben onlangs weest wandelen in Gierle.Een mooi dorp.
    In de Goordreef gewandeld.
    hugo
  2. MIA:
    12 januari 2011
    Halo wereldreizigers,
    Ondertussen is eindelijk de sneeuw weg, maar daar hebben we dan regen voor in de plaats gekregen.
    Geniet nog maar van al het mooie daar en pak wat zon mee naar hier. Is Thailand het laatste land dat jullie onveilig maken, of staat er nog een bestemming op de agenda voor jullie naar huis
    komen?
    Groetjes Mia
    Mia
  3. Joke:
    13 januari 2011
    de laatste dagen... we tellen af, maar geniet vooral nog van het mooie weer daar, want hier is het echt belabberd. Het lijkt deze week meer herfst van winter. Ik mis de sneeuw, niet alleen om te skieën, maar het is gewoon veel mooier dan al die regen!!
    groetjes,
    Joke
  4. debiegustaaf:
    23 januari 2011
    geniet nog volop van de laatste dagen misschien nog een beetje heimwee overwinnen in de tuin komen de krokussen en de paasbloemen al piepen

nog veel courage en tot de volgende

staf en greet