Hanoi en Halong Bay

12 december 2010 - Vientiane, Laos

Dag Allemaal.

Wij vernemen hier dat jullie in Belgie al veel regen, kou en sneeuw gekregen hebben. Hier daarentegen is het een lekker zomerweertje, s`namiddags temperaturen rond de 30graden. Om jullie een beetje jaloers te maken. Verder gaat met ons alles best.

De laatste 20km voor Hanoi waren moeilijk fietsen. Een vrij smalle weg, veel verkeer, ook veel vrachtwagens, massa`s moto`s, enkele fietsen, voetgangers, loslopend vee en honden op de weg. Bovendien is er in elk dorp nog een markt die een deel van de weg inneemt. Dit alles belet niet dat sommige vrachtauto`s en vooral bussen persee willen inhalen. Tweemaal moesten we de zijkant induiken. Maar eenmaal goed en wel binnen Hanoi werd elke richting een driebaansweg en ging het stukken beter.

De verkeerssituatie in Hanoi is hallucinant. Deze stad telt 7 miljoen inwoners. Vroeger reden die grotendeels met de fiets, nu hebben die bijna allemaal een lichte moto of brommer. Er rijden hier enkele miljoenen excemplaren rond. De straten zitten bomvol met moto`s met daartussenin enkele auto`s en bussen. Iedereen toetert op alle tonen en decibels, om gek van te worden. Op de grotere lanen worden de verkeerslichten enigzinds gerespecteerd. Op de kleinere werken ze niet of lapt men er zijn laars aan. Alles samen hebben we toch 60 a 70km in Hanoi gefietst. Eens men hun manier van rijden door heeft lukt het wonderwel. Maak echter geen bruske maneuvers, maar toch steeds zijn richting kiezen. Als men wacht of voorrang geeft kan men eeuwig wachten. Fascinerend!!!

Hanoi is echt een mierennest, vooral in de oude stad. Smalle straten, alle huizen zijn winkel. De trottoirs staan vol met moto`s, verkoopstalletjes of dienen als werkplaats (zoals trouwens overal in Azie). Dus loopt men maar op de rand van de weg, er is geen andere plaats voor voetgangers. We hebben veel van de stad kunnen verkennen o.a. diverse tempels, markten... Het mausuleum voor Ho Chi Min is wel de moeite. De personencultus rond deze figuur is door onze westerse ogen onbegrijpelijk. Gelukkig heeft Hanoi enkele mooie meren met een rustige groene omgeving. Ook in alle straten staan er bomen en er is ondanks zijn grootte weinig hoogbouw en stroomt de Rode Rivier met zijn brede groene bedding door de stad. Ondanks de drukte heeft deze stad zijn charme.

Vanuit Hanoi hebben we een 3 daagse uitstap naar Halong Bay gemaakt. Deze is een deel van de Golf van Tonkin. Het is een grote baai met duizende kleine en grote karts-rotseilanden die uit de zee steken. De een al steiler dan de andere. Men maakt met een Chinees jonk een soort cruise tussen deze rotsen. In de haven van Halong is het nog druk, maar eens een eind in zee valt het best mee. Deze baai is erkend als werelderfgoed. Met kleinere boten en kajaks kan men grotten en ingesloten kleine baaien bekijken. We hadden geluk dat dag 2 en 3 het zeer zonnig was, de uitzichten vanaf de boot en de top van een rots waren uitzonderlijk mooi. We hadden vooraf enige twijfels over deze uitstap maar het viel 100 procent mee.

Het blijft toch opletten in een grootstad, op een drukke avondmarkt, terug in Hanoi, werd de zijzak van de broek van Agnes opengesneden. Gelukkig waren we niets kwijt. De laatste avond in Hanoi bezochten we een voorstelling van een Vietnameese opera, een variante van onze operette. Toch de moeite waard, prachtige kleurrijke kleren, exotische muziek, zang en dans. Ondanks we er niet veel van snapten.

s`Anderdaags hebben we de bus naar Vinh genomen, 300km zuidwaards. Een weinig interressant stuk om te fietsen. Vanuit Vinh vertrekken we terug per fiets westwaards naar Laos. Daarover volgende keer meer.

Zonnige groeten van Agnes en Gilbert

NB: het uploaden van foto`s ging weer tergend traag. We werken de rest binnenkort af.

1. Yves:
    13 december 2010
    klinkt weer allemaal heel schoon! hier in Zweden ist ietsje kouder dan daar bij jullie (-15°C) maar ook ietsje minder druk gelukkig! die karstformaties moeten zeker echt de moeite zijn naart schijnt, ik kijk al uit naar de foto's!
    Nog veel fietsplezier aan de gele kant van de wereld!
  2. Joke:
    14 december 2010
    liefste oma en opa

de proefjes zijn nu al 2 dagen bezig .
    en ik vind het al saai.
    ik hoop dat het vlug voorbij zal zijn en ik verlang al naar de kerstvakantie!
    opa, ik wens je een heel gelukkige verjaardag !!!!!!!!!!!!!

groetjes janne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  3. Guy en may:
    14 december 2010
    alles is daar zo te zien piccobello!bij ons is het hier minder.het word tijd dat jullie terug zijn! ben gaan fietsen zondag met de luk en jos smets en goede conditie is nog ver weg, GILBERT nog een gelukkige verjaardaggewenst en het ga jullie goed! groetjes GUY EN MAY.
  4. MIA:
    15 december 2010
    Hier echt een Belgisch winterweer. Sneeuw,regen en koud.
    Dus geniet maar van de zon daar.
    Wordt daar ook Kerstmis gevierd? Ik zie toch op een foto een versierde kerstboom. Alvast van de hele familie en bijzonder van mij mooie kerstdagen en een heel gelukkig 2011. Met waarschijnlijk weer nieuwe reisplannen;
  5. Joke:
    17 december 2010
    Hoi, ik heb zonet de gasten met de slee naar school gebracht, zalig toch!! Hier ligt nu wel 10 cm sneeuw, dat maken we niet vaak mee. En dat moeten jullie allemaal missen... wat is de winter toch mooi!! Gelukkige verjaardag aan opa.
  6. Els Meeus:
    20 december 2010
    Terwijl jullie van het mooie weer genieten,genieten wij hier van veel veel sneeuw.Toch ook mooi en zeker wanneer je lekker warm binnen zit.

Nog een Zalig Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar

Groetjes