Van Noord Thailand naar Bangkok

28 januari 2011 - Bangkok, Thailand

Hallo,

We zijn in Thailand beland, het laatste van de 4 landen waardoor we fietsen, het begint dus stilaan af te korten.

Na de noodzakelijke grensformaliteiten steken we met een kleine smalle boot de Mekong over en belanden dan in Chiang Khong, helemaal in noorden van Thailand. Na wederom enkele grensformaliteiten, geld (bath) pinnen en wat inkopen doen (voor de picnic) zitten we om goed 9u reeds terug op de fiets. We fietsen hier de volgende dagen door de beruchte Golden Triangle. Na de machtsovername door de communisten van Mao in 1948 zaten hier veel verdreven nationalisten. Met hun benden beheersten zij de streek. De boeren teelden opium die zij verhandelden. Het was toen een gevaarlijk gebied. Eens deze benden verdreven, is dit nu een vrij normale, wel dun bevolkte streek, met een prachtige natuur. Het toerisme gebruikt nu de vroegere beruchtheid van de streek als lokmiddel.

Om te fietsen is het geen gemakkelijke streek. de hellingen van de kleine wegen zijn verschrikkelijk steil. Regelmatig 10 tot 12 en soms wel 15%, de binnenbochten lopen op tot 20 a 30%. Echt niet te doen met een beladen fiets. We hebben regelmatig moeten afstappen en de fiets omhoog duwen is ook geen lachertje.

In Mae Sai, een stadje op de grens met Birma, wordt er druk handel gedreven, al of niet legaal. Men treft er ook veel birmaanse bedelaars aan, er heerst daar waarschijnlijk nog veel armoede. In elk geval gaf deze stad ons een vreemd gevoel.

Oudjaar hebben we gevierd in Chiang Rai, deze stad is de poort naar de Golden Triangle. Hoewel de Thais in het jaar 2554 leven en zij hun nieuwjaar later in het jaar vieren, hebben wij nog maar zelden zulk een uitbundig feest meegemaakt. Het hart van de stad is volledig afgesloten, op grote podia spelen bands en zijn er danseressen, de straten staan vol eet- en drankstalletjes. Er worden duizende kleine papieren hetelucht ballonnen opgelaten, die het hemelruim versieren. Alles gebeurd in open lucht bij een 25 graden. Toeval of niet, we hebben dit samen uitbundig gevierd met de zwitsers en de australiers die we in Laos reeds hadden ontmoet.

Met nieuwjaar, en een zeer zwaar hoofd, zijn we weer verder zuidwaards gefietst. De Thais hebben ook een verlofperiode, dit had voor gevolg dat die avond alles volzet was. Gelukkig werd er bij een resort voor ons een tentje opgesteld, midden in de natuur tussen de rijstvelden. Wel primitief, maar een speciale belevenis, vooral de geluiden die men bij avond en bij nacht hoort klinken tropisch. De volgende dag fietsen we over een rustige weg door een nationaal park. De natuur was prachtig, maar we moesten naar een hoogte van ca 1000m. Op deze kleine wegen hadden we weer prijs, veel te steile hellingen. Na 10 km op en af, hebben we een pick-up tegengehouden en ons nog 10km  naar de top laten voeren. Daarna was het goed fietsen door een mooie natuur.

Tijdens een rustdag in Chiang Dao hebben we een olifantenkamp bezocht en een grot gaan verkennen. In Chiang Mai, het toeristisch centrum van het noorden, zijn we 2 dagen blijven plakken. Een dag om de stad te verkennen, de volgende hebben we een orchideeenfarm en een botanic garden bezocht. Beiden waren echt de moeite.

Chiang Mai hadden we vooraf gepland als ons minimaal einddoel, maar het is nog maar 7 januari, dus kunnen we nog een eind zuidwaards fietsen. We besluiten om naar Sukhotai te fietsen, dit is de eerste hoofdstad van Thailand en heeft veel historische ruines. Na Chiang Mai wordt het een stuk vlakker, wel nog heuvels maar niet zo steil en hoog. We fietsen meestal door de boerenbuiten. De omgeving is fris en groen, er is hier reeds veel nieuwe rijst gezaaid of geplant, maar we krijgen minder mooie vergezichten. De akkers zijn hier al redelijk groot en het ploegen en dorsen gebeurd met traktors en pikdorsers. De tegenstelling met het boeren in China is enorm.

In Sukhuthai zitten we weer midden tussen de toeristen. De ruines van de historische stad zijn prachtig. Ze liggen op een vrij grote oppervlak in een parkachtige omgeving met grote bomen en vijvers en ze zijn ook goed gerestaureerd.

Onze laatste fietsdag gaat naar Kamphaeng Phet, vroeger een verdedigingsstad van Sukhuthai. Men vindt er ook veel ruines, zij het iets minder mooi. Van hieruit zij we met de bus naar Bangkok getrokken.

In Bangkok, een stad met 10 miljoen inwoners, hebben we een aantal tempels, de chinatown bezocht. Vooral de" City Pillar Shrine sprak ons erg aan. Het is maar een kleine tempel, maar de lokale bevolking komt er massaal offeren en hun geloof belijden. Verder hebben we een rit met de skytrain gedaan door het moderne Bangkok. Deze loopt op een viaduct, 20 tot 30m boven de normele weg. Vanhieruit krijgt men een goed zicht op de stad en de vele moderne hoogbouw. Ondanks de vele indrukwekkende viaducten en andere betonnen constructies gaat het verkeer dikwijls moeizaam. Fietsen in Bangkok hebben we niet gedaan, het verkeer is meestal te snel en er is geen ruimte voor de fietsers. Met een rondvaart op de rivier hebben we de andere kant van de stad bekeken.

In Laos en Thailand zijn er massaal veel tempels en was er enige verzadiging opgetreden. Daarom hebben we ook een drietal dagen naar Pattaya getrokken voor een strandvakantie. Dat heeft ons deugd gedaan, maar we zijn ook wel wat geschrokken. s'Avond verandert Pattaya in een soort sexparadijs. Dat het bestond wisten we wel, maar de schaalgrootte verbaasde ons.

Terug in Bangkok restte er ons nog de voorbereiding voor het terugkeren en inpakken. Een extra lekker etentje was de kers op de taart.

De terugvlucht naar Schiphol verliep vlekkeloos en maandagmorgen 24 januari stonden we weer op europeese grond. Een ding viel wel tegen, het koude gure weer  zal enige gewenning vergen.

De groeten van Agnes en Gilbert vanuit Gierle.

1. Yves:
    28 januari 2011
    Prachtig! Weer een onvergetelijke reis!
    Volgende keer Zweden?